Date Log
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The The Effectiveness of Interpersonal Communication in Forming Religious Character in Faith-Based Orphanage
Corresponding Author(s) : Dita Giani Jarkasih
Proceedings Universitas Muhammadiyah Yogyakarta Undergraduate Conference,
Vol. 3 No. 1 (2023): Crafting Innovation for Global Benefit
Abstract
The interpersonal skills of caregivers have an important role in shaping the religious character of the santri (student of an Islamic boarding school). Therefore, this study aims to use a descriptive qualitative research method. The process of collecting data uses interviews, observation, and documentation. The results found in this study indicate that the process of forming the religious character of students at the LKSA Panti Asuhan (Orphanage) Muhammadiyah Tuksono still needs to be optimized. In addition, the effectiveness of interpersonal communication between caregivers and santri in the characteristics of togetherness has reached an optimal level. This research produces theoretical and practical implications regarding the effectiveness of interpersonal communication in forming students’ religious character.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
- Abdul Majid. (2008). Perencanaan Pembelajaran: Mengembangkan Standar Kompetensi Guru (Mukhlis (ed.); 5th ed.). (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2008).
- Aderibigbe. (2018). Keteladanan Guru Dalam Pembinaan Karakter Santri di Dayah Darul Ulum Abu Lueng Ie. Energies, 6(1), 1–8.
- Adigwe, P., & Okoro, E. (2016). Human Communication and Effective Interpersonal Relationships: An Analysis of Client Counseling and Emotional Stability International Journal of Economics &. 5(3), 3–6. https://doi.org/10.4172/2162-6359.1000336
- Ahsanulkhaq, M. (2019). Membentuk Karakter Religius Peserta Didik Melalui Metode Pembiasaan. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2(1). https://doi.org/10.24176/jpp.v2i1.4312
- Akrawati. (2015). Peranan Panti Asuhan Dalam Menunjang Pendidikan Anak (Studi Pada Panti Asuhan Darussalam Muhammadiyah Sengkang Kabupaten Wajo).
- Anggraeni, R. Y. (2022). Pembentukan Karakter Religius Siswa Melalui Metode Cerita (Qishah Qur’ani) di Madrasah Tsanawiyah Satu Atap Miftahus Sa’adah Karangpiring Sukorambi Jember. Braz Dent J., 33(1), 1–12.
- Angreyani, D. (2017). Hubungan Antara Kemampuan Berkomunikasi Spg Hypermart Palu Grand Mall Dengan Kepuasan Pelanggan. Jurnal Online Kinesik, 4(1). https://media.neliti.com/media/publications/143670-ID-hubungan-antara-kemampuan-berkomunikasi.pdf
- Aswir, & Misbah,z H. (2018). Penerapan Komunikasi Antarpribadi Dalam Pembinaan Santri di Pondok Pesantren Yasrib Soppeng. Photosynthetica, 2(1), 1–13.
- Bachri, B. S. (2010). Meyakinkan Validitas Data Melalui Triangulasi Pada Penelitian Kualitatif. Teknologi Pendidikan, 10, 46–62.
- Dalmeri. (2019). Pendidikan Untuk Pengembangan Karakter. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
- Febriansyah. (2021). Komunikasi Antar Pribadi Ustaz dan Santri Dalam Memberikan Motivasi Mengaji di Pesantren Luhur Sabilussalam. 11170510000020.
- Handoyo, M. A. (2019). BAB II Tinjauan Pustaka BAB II TINJAUAN PUSTAKA 2.1. 1–64. Gastronomía Ecuatoriana y Turismo Local., 1(69), 5–24.
- Hapnita, W., Abdullah, R., Gusmareta, Y., & Rizal, F. (2017). FAKTOR INTERNAL DAN EKSTERNAL YANG DOMINAN SISWA KELAS XI TEKNIK GAMBAR BANGUNAN SMK N 1 PADANG TAHUN 2016 / 2017. 5(1).
- Husna, B. Q. (2022). Implementasi Metode Keteladanan Guru Dalam Membentuk Karakter Religius Anak Di Tk Muslimat Nu 001 Ponorogo. http://etheses.iainponorogo.ac.id/id/eprint/22302%0Ahttp://etheses.iainponorogo.ac.id/22302/1/205180006_BINTI QONI%27ATUL HUSNA_PIAUD.pdf
- Juniarsi, N. (2019). Uin Alauddin Makassar. Uin Alaluddin Makassar, 1–71. http://repositori.uin-alauddin.ac.id/1178/1/rezki.pdf?cv=1
- Lampung, B. (2019). KOMUNIKASI INTERPERSONAL DA’I DENGAN SANTRI DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER (Studi di TPA Al-Iman Kelurahan Perumnas Way Halim Bandar Lampung).
- Muzaka, M. A. A. (2017). Efektivitas Komunikasi Interpersonal Antara Ustadz dan Santri Dalam Meningkatkan Religiusitas Santri TPA AL-Luqmaniyyah Umbulharjo Yogyakarta.
- Naim, M., & Alip, M. (2020). Esensi metode pembelajaran perspektif pendidikan islam. 7(2).
- Nasional, U. S. P. (2003). Undang-undang sistem pendidikan nasional.
- Noviyanty, E. (2010). Metode Dalam Pendidikan Islam (Studi analisis Pemikiran al-Ghazali dan Abdurrahman al-Nahlawi). 1–145.
- Nurafni. (2022). Uin alauddin makassar 2022.
- Nurul Hifni Azizah. (2019). Pengaruh Karakter Religius Terhadap Karakter Kerja Siswa Tata Boga Smk Neheri 2 Godean. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
- Prahasty, D. (2009). Megendalikan Emosi Anak Pra-Sekolah Di Playgroup Caterpillar Super Kids.
- R.P, A. M. (2021). Komunikasi Interpersonal Antara Pengasuh Dengan Anak Asuh di Panti Asuhan Ali An-Nafi’i Pekenbaru.
- richard oliver (dalam Zeithml., dkk 2018). (2021). Metode Pendidikan Akhlak Anak Menurut Abdurrahman Al Nahlawi. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2013–2015.
- Santri, P. K. (2023). Nusantara Hasana Journal. 2(11), 136–146.
- Sari, R. P., Komunikasi, J. I., Dakwah, F., Komunikasi, D. A. N., Islam, U., & Alauddin, N. (2017). Efektivitas komunikasi antarpribadi dalam pembentukan perilaku tahanan di rutan kelas iib kecamatan mattiro bulu kabupaten pinrang. 1–74. http://repositori.uin-alauddin.ac.id/10982/1/EFEKTIVITAS KOMUNIKASI ANTARPRIBADI DALAM.pdf
- Solekha, M. (2020). Peran Komunikasi Interpersonal Orang Tua Dalam Pembentukan Perilaku Anak di Desa Kasimpa Jaya Kecamatan Tiworo Selatan Kabupaten Muna Barat Provinsi Sulawesi Tengga.
- Sulastini, R. (2018). Strategi Pembentukan Karakter Religius Dalam Proses Pembelajaran di Lembaga Kesejahteraan Sosial Anak (LKSA) Panti Asuhan Muhammadiyah Tuksono. Insania, 23 (1), 113–128.
- Sungkono, S. (2021). Peran Lembaga Kesejahteraan Sosial Anak (LKSA) Mukti Wibawa Ponorogo dalam Membentuk Life Skill Anak Asuh Melalui Pelatihan Kewirausahaan. Journal of Community Development and Disaster Management, 3(2), 31–42. https://doi.org/10.37680/jcd.v3i2.1050
References
Abdul Majid. (2008). Perencanaan Pembelajaran: Mengembangkan Standar Kompetensi Guru (Mukhlis (ed.); 5th ed.). (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2008).
Aderibigbe. (2018). Keteladanan Guru Dalam Pembinaan Karakter Santri di Dayah Darul Ulum Abu Lueng Ie. Energies, 6(1), 1–8.
Adigwe, P., & Okoro, E. (2016). Human Communication and Effective Interpersonal Relationships: An Analysis of Client Counseling and Emotional Stability International Journal of Economics &. 5(3), 3–6. https://doi.org/10.4172/2162-6359.1000336
Ahsanulkhaq, M. (2019). Membentuk Karakter Religius Peserta Didik Melalui Metode Pembiasaan. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2(1). https://doi.org/10.24176/jpp.v2i1.4312
Akrawati. (2015). Peranan Panti Asuhan Dalam Menunjang Pendidikan Anak (Studi Pada Panti Asuhan Darussalam Muhammadiyah Sengkang Kabupaten Wajo).
Anggraeni, R. Y. (2022). Pembentukan Karakter Religius Siswa Melalui Metode Cerita (Qishah Qur’ani) di Madrasah Tsanawiyah Satu Atap Miftahus Sa’adah Karangpiring Sukorambi Jember. Braz Dent J., 33(1), 1–12.
Angreyani, D. (2017). Hubungan Antara Kemampuan Berkomunikasi Spg Hypermart Palu Grand Mall Dengan Kepuasan Pelanggan. Jurnal Online Kinesik, 4(1). https://media.neliti.com/media/publications/143670-ID-hubungan-antara-kemampuan-berkomunikasi.pdf
Aswir, & Misbah,z H. (2018). Penerapan Komunikasi Antarpribadi Dalam Pembinaan Santri di Pondok Pesantren Yasrib Soppeng. Photosynthetica, 2(1), 1–13.
Bachri, B. S. (2010). Meyakinkan Validitas Data Melalui Triangulasi Pada Penelitian Kualitatif. Teknologi Pendidikan, 10, 46–62.
Dalmeri. (2019). Pendidikan Untuk Pengembangan Karakter. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Febriansyah. (2021). Komunikasi Antar Pribadi Ustaz dan Santri Dalam Memberikan Motivasi Mengaji di Pesantren Luhur Sabilussalam. 11170510000020.
Handoyo, M. A. (2019). BAB II Tinjauan Pustaka BAB II TINJAUAN PUSTAKA 2.1. 1–64. Gastronomía Ecuatoriana y Turismo Local., 1(69), 5–24.
Hapnita, W., Abdullah, R., Gusmareta, Y., & Rizal, F. (2017). FAKTOR INTERNAL DAN EKSTERNAL YANG DOMINAN SISWA KELAS XI TEKNIK GAMBAR BANGUNAN SMK N 1 PADANG TAHUN 2016 / 2017. 5(1).
Husna, B. Q. (2022). Implementasi Metode Keteladanan Guru Dalam Membentuk Karakter Religius Anak Di Tk Muslimat Nu 001 Ponorogo. http://etheses.iainponorogo.ac.id/id/eprint/22302%0Ahttp://etheses.iainponorogo.ac.id/22302/1/205180006_BINTI QONI%27ATUL HUSNA_PIAUD.pdf
Juniarsi, N. (2019). Uin Alauddin Makassar. Uin Alaluddin Makassar, 1–71. http://repositori.uin-alauddin.ac.id/1178/1/rezki.pdf?cv=1
Lampung, B. (2019). KOMUNIKASI INTERPERSONAL DA’I DENGAN SANTRI DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER (Studi di TPA Al-Iman Kelurahan Perumnas Way Halim Bandar Lampung).
Muzaka, M. A. A. (2017). Efektivitas Komunikasi Interpersonal Antara Ustadz dan Santri Dalam Meningkatkan Religiusitas Santri TPA AL-Luqmaniyyah Umbulharjo Yogyakarta.
Naim, M., & Alip, M. (2020). Esensi metode pembelajaran perspektif pendidikan islam. 7(2).
Nasional, U. S. P. (2003). Undang-undang sistem pendidikan nasional.
Noviyanty, E. (2010). Metode Dalam Pendidikan Islam (Studi analisis Pemikiran al-Ghazali dan Abdurrahman al-Nahlawi). 1–145.
Nurafni. (2022). Uin alauddin makassar 2022.
Nurul Hifni Azizah. (2019). Pengaruh Karakter Religius Terhadap Karakter Kerja Siswa Tata Boga Smk Neheri 2 Godean. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Prahasty, D. (2009). Megendalikan Emosi Anak Pra-Sekolah Di Playgroup Caterpillar Super Kids.
R.P, A. M. (2021). Komunikasi Interpersonal Antara Pengasuh Dengan Anak Asuh di Panti Asuhan Ali An-Nafi’i Pekenbaru.
richard oliver (dalam Zeithml., dkk 2018). (2021). Metode Pendidikan Akhlak Anak Menurut Abdurrahman Al Nahlawi. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2013–2015.
Santri, P. K. (2023). Nusantara Hasana Journal. 2(11), 136–146.
Sari, R. P., Komunikasi, J. I., Dakwah, F., Komunikasi, D. A. N., Islam, U., & Alauddin, N. (2017). Efektivitas komunikasi antarpribadi dalam pembentukan perilaku tahanan di rutan kelas iib kecamatan mattiro bulu kabupaten pinrang. 1–74. http://repositori.uin-alauddin.ac.id/10982/1/EFEKTIVITAS KOMUNIKASI ANTARPRIBADI DALAM.pdf
Solekha, M. (2020). Peran Komunikasi Interpersonal Orang Tua Dalam Pembentukan Perilaku Anak di Desa Kasimpa Jaya Kecamatan Tiworo Selatan Kabupaten Muna Barat Provinsi Sulawesi Tengga.
Sulastini, R. (2018). Strategi Pembentukan Karakter Religius Dalam Proses Pembelajaran di Lembaga Kesejahteraan Sosial Anak (LKSA) Panti Asuhan Muhammadiyah Tuksono. Insania, 23 (1), 113–128.
Sungkono, S. (2021). Peran Lembaga Kesejahteraan Sosial Anak (LKSA) Mukti Wibawa Ponorogo dalam Membentuk Life Skill Anak Asuh Melalui Pelatihan Kewirausahaan. Journal of Community Development and Disaster Management, 3(2), 31–42. https://doi.org/10.37680/jcd.v3i2.1050