Date Log
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Development of Village Digitization through the “Kaline X Mbangun Desa(in)” in Srihardono Village Bantul Yogyakarta
Corresponding Author(s) : Fajar Junaedi
Proceedings Universitas Muhammadiyah Yogyakarta Undergraduate Conference,
Vol. 3 No. 2 (2023): Crafting Innovation for Global Benefit
Abstract
The village information system implementation should continue to be optimized by every village in Indonesia. However, to make it happen, it is necessary to develop the village information system in every village, one of which is the Online Kalurahan Program (Kaline). The method used is by digitizing and branding the Kalurahan located in Srihardono Village Bantul Yogyakarta. This program can be realized in approximately two months by conducting research and focus group discussion with Srihardono Village staff and local community representatives. Then, we conducted digital content production. The results of this service are the creation of village design assets, profile books, website homepages, social media templates, and village profile videos.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
- Achsin, S. N., Cangara, H., & Unde, A. A. (2015). Profil Desa dan Kelurahan sebagai Sumber Informasi: Studi Evaluasi tentang Penyediaan Informasi Potensi Desa dan Kelurahan di Sulawesi Selatan oleh Badan Pemberdayaan Masyarakat Pemerintahan Desa dan Kelurahan (BPMPDK) Provinsi Sulawesi Selatan. Jurnal Komunikasi Kareba, 4(4), 449–467. https://journal.unhas.ac.id/index.php/kareba/article/view/649
- Ardhana, V. Y. P. (2019). Sistem Informasi Data Kependudukan Desa Berbasis Web. SainsTech Innovation Journal, 2(2), 1–5. https://doi.org/10.37824/sij.v2i2.2019.99
- Fajri, J. (2017). Dimensi Interaktivitas Media Sosial. 5(3), 87–101.
- Lail, J. (2015). Pembuatan Profil Dukuh Sentono. Jurnal Inovasi Dan Kewirausahaan, 4(2), 109–111. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/download/7907/6916
- Mahmudah, S. M., & Rahayu, M. (2020). Pengelolaan Konten Media Sosial Korporat pada Instagram Sebuah Pusat Perbelanjaan. Jurnal Komunikasi Nusantara, 2(1), 1–9. https://doi.org/10.33366/jkn.v2i1.39
- Muntoha, Jamroni, & Tantria, H. (2015). Pemanfaatan Situs Web sebagai Sarana Promosi Desa Songbanyu, Kecamatan Giri Subo, Gunung Kidul, Daerah Istimewa Yogyakarta. Inovasi Dan Kewirausahaan, 4(September), 5. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/download/7921/6931
- Rohmah, N. N. (2020). Media Sosial Sebagai Media Alternatif Manfaat dan Pemuas Kebutuhan Informasi Masa Pandemik Global Covid 19. Al-I’lam: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 4(1), 1–16.
- Setyaningsih, P. N., Suadnya, W., & Fajarica, S. D. (2019). Manajemen Konten Media Sosial Instagram pada BKKBN Provinsi NTB sebagai Strategi Humas dalam Membangun Brand Awareness Instagram Social Media Content Management in Family Planning Coordinating Board of West Nusa Tenggara Province as Public Relations Strat. Journal Of Media and Communication Science) 1 Diterbitkan Oleh Program Studi Ilmu Komunikasi Universitas Mataram, 3(1), 1–11.
- Tamrin, I., Simanjuntak, D., & Afriza, L. (2022). Digitalisasi Tata Kelola Desa Wisata Kertayasa sebagai Implementasi E-Tourism. JUSTIN (Jurnal Sistem Dan Teknologi Informasi), 10(1), 34–39. https://doi.org/10.26418/justin.v10i1.45477.
References
Achsin, S. N., Cangara, H., & Unde, A. A. (2015). Profil Desa dan Kelurahan sebagai Sumber Informasi: Studi Evaluasi tentang Penyediaan Informasi Potensi Desa dan Kelurahan di Sulawesi Selatan oleh Badan Pemberdayaan Masyarakat Pemerintahan Desa dan Kelurahan (BPMPDK) Provinsi Sulawesi Selatan. Jurnal Komunikasi Kareba, 4(4), 449–467. https://journal.unhas.ac.id/index.php/kareba/article/view/649
Ardhana, V. Y. P. (2019). Sistem Informasi Data Kependudukan Desa Berbasis Web. SainsTech Innovation Journal, 2(2), 1–5. https://doi.org/10.37824/sij.v2i2.2019.99
Fajri, J. (2017). Dimensi Interaktivitas Media Sosial. 5(3), 87–101.
Lail, J. (2015). Pembuatan Profil Dukuh Sentono. Jurnal Inovasi Dan Kewirausahaan, 4(2), 109–111. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/download/7907/6916
Mahmudah, S. M., & Rahayu, M. (2020). Pengelolaan Konten Media Sosial Korporat pada Instagram Sebuah Pusat Perbelanjaan. Jurnal Komunikasi Nusantara, 2(1), 1–9. https://doi.org/10.33366/jkn.v2i1.39
Muntoha, Jamroni, & Tantria, H. (2015). Pemanfaatan Situs Web sebagai Sarana Promosi Desa Songbanyu, Kecamatan Giri Subo, Gunung Kidul, Daerah Istimewa Yogyakarta. Inovasi Dan Kewirausahaan, 4(September), 5. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/download/7921/6931
Rohmah, N. N. (2020). Media Sosial Sebagai Media Alternatif Manfaat dan Pemuas Kebutuhan Informasi Masa Pandemik Global Covid 19. Al-I’lam: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 4(1), 1–16.
Setyaningsih, P. N., Suadnya, W., & Fajarica, S. D. (2019). Manajemen Konten Media Sosial Instagram pada BKKBN Provinsi NTB sebagai Strategi Humas dalam Membangun Brand Awareness Instagram Social Media Content Management in Family Planning Coordinating Board of West Nusa Tenggara Province as Public Relations Strat. Journal Of Media and Communication Science) 1 Diterbitkan Oleh Program Studi Ilmu Komunikasi Universitas Mataram, 3(1), 1–11.
Tamrin, I., Simanjuntak, D., & Afriza, L. (2022). Digitalisasi Tata Kelola Desa Wisata Kertayasa sebagai Implementasi E-Tourism. JUSTIN (Jurnal Sistem Dan Teknologi Informasi), 10(1), 34–39. https://doi.org/10.26418/justin.v10i1.45477.